søndag 1. november 2015

Sykdomsdager og sykdomskost

Jeg har vært skikkelig syk hele uka. En form for omgangssyken som har ført til veldig lite matlyst og slapp kropp. 




Selv om jeg er syk, prøver jeg å få i meg så mye næring jeg kan! Et godt tips når du ikke har matlyst og mangler energi er å lage en smoothie! I smoothien kan du lure inn ekstra kalorier, som kommer godt med når man ikke får spist så mye. 




Det er mange måter å lure inn ekstra kalorier og fett i smoothien på. 

I denne smoothien brukte jeg 

150 g frossen fruktmiks fra Coop
1 ss mager vaniljekesam
1,5 dl appelsinjuice
1 ss olivenolje
10-15 mandler
Vann for å tynne den ut litt 





Tips til sykdomsdager

Drikk masse væske
Bruk sukker i teen - det får opp blodsukkeret
Spis suppe og smoothier - det er lettere å få i seg
Velg matvarer med flere kalorier og lur i deg mer næring
Spis sunt fett, for eksempel avocado
Gå ut en tur - frisk luft gjør underverker
Få i deg C-vitaminer




Det viktigste av alt - SLAPP AV! Ikke stress. Er det eneste du har lyst på potetgull? Ja så spis det! Jeg har proppa i meg potetsticks hele helga. Det viktigste er å få i seg noe. Men det kan være lurt å lure i seg litt ordentlig kost for å få opp energien. 

Når man er syk er det ekstra viktig at kroppen får i seg næringsrik mat for å komme seg på bena igjen. Det er lett å gå for kjappe løsninger når formen ikke er på topp, men da er det desto viktigere at man får i seg riktig mat







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)