søndag 15. november 2015

Vegetargryte med quinoa

Vegetarmat trenger absolutt ikke være kjedelig! Det er både sunt, næringsrikt og billig.

Jeg, som mange andre, prøver å begrense bruken av kjøtt. Man trenger faktisk ikke spise kjøtt til frokost, lunsj, middag og kvelds. Prøv å ha kjøtt til kun ett måltid om dagen. Til middagsretter er det veldig lett å erstatte kjøtt med for eksempel bønner, linser, kikerter, aubergine. Bruk fantasien! 

Denne gryta ble til litt etter hvert som jeg laget den. Jeg putta egentlig bare oppi det jeg hadde i skapene, og resultatet ble kjempe godt!




Oppskriften bærer preg av "slumping", men hvis du fikk lyst til å lage den, så er dette en omtrentlig oppskrift:

VEGETARGRYTE MED QUINOA

 1 ss olje
 2-3 sjalottløk (du kan selvfølgelig bruke en vanlig løk istedet)
1 selleristang
1 gulrot
1/5 squash
1/5 chili
1 boks hermetiske tomater, hakkede
1 boks tomatbønner
1 boks kikerter
1/5 boks mais
1 terning hønsebuljong
Ca 1 dl quinoa, ukokt

Finhakk løk og chili. Skjær grønnsakene i terninger. Fres dette i olje. Ha i tomater, bønner og kikerter. Ha i kraften/laken i boksene også. Hell i avsilet mais og sleng i en buljongterning. Ha i ukokt quinoa. La gryten koke opp. Smak til med krydder. Jeg brukte salt, pepper, koriander, spisskummin, paprika og litt balsamico. Det ble en ganske stor gryte, tipper den holder til 4 personer.




Server gjerne med godt brød og en grønn salat til. Her var ingen av delene i hus, så da ble det et par flatbrød istedet. God middag!


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)