fredag 6. november 2015

Så var det den balansen da

Før var jeg en skikkelig godtemums. Det er jeg enda! Altså, jeg elsker godteri, potetgull, sjokolade, kaker. Og jeg har alltid vært veldig svak for det.

En av de tingene som var aller vanskeligst for meg var å ikke spise godteri. Jeg pleide jo å spise noe søtt hver eneste dag. Noen ganger enorme mengder, andre ganger en kjærlighet eller en liten sjokolade. Men jeg var helt avhengig.




Jeg tenker at det er ikke farlig å spise sukker. Sukker er jo bra for kroppen. Men når man dytter i seg en pose Sørlandschips pluss en Snickers daglig, så sier det seg selv at det ikke er sunt lenger. Jeg spiser fortsatt godteri og jeg koser meg med potetgull. Og det er akkurat i den setningen forskjellen ligger - jeg koser meg med det. Jeg bruker tid på det, og kjøper mye mindre mengder. Og jeg gleder meg til den dagen jeg skal spise sjokolade. Før ble det bare med på vei til kassa og spist på vei hjem. Potetgullposen stod foran meg og jeg måtte spise den til den ble tom. Hvor er kosen i det egentlig?



Jeg hadde veldig lyst til å ta tilbake lørdagsgodteriet, eller spare det til den dagen jeg skulle på filmkveld. I starten var det SYKT vanskelig. Når man får i seg store mengder med sukker, salt og fett får man så store cravings at man skulle tro jeg var dopavhengig. Den første uka gikk jeg frem og tilbake i leiligheten for jeg hadde så søtsug. Jeg satt og rista i sofaen. Det eneste jeg tenkte på hver dag var hvor mye jeg hadde lyst på sjokolade. Men så, da lørdagen kom og jeg kjøpte meg en pose potetgull og litt sjokolade så smakte det liksom ikke så godt som jeg husket. Og jeg trengte egentlig ikke så mye. Det tok jo litt tid, kanskje tre-fire uker før det savnet forsvant.

Før kunne jeg være skikkelig stolt av å gå en dag uten sjokolade. Nå kan jeg faktisk gå en hel uke. For meg er det LENGE. Noen dager får jeg et sinnsykt craving etter noe søtt, og da må man bare finne noen erstattere. Jeg drikker mye kaloriredusert kakao (Belgian Choice) og spiser masse ananas. Det hjelper litt når søtsuget kommer.




Porsjonkontroll kommer etterhvert. Når man har holdt på litt så blir man så fort mett av det lille godteriet uansett, at man trenger ikke mer. Jeg er sånn som spiser opp alt som står foran meg, så jeg må bare kjøpe mindre. Og ikke kjøpe på tom mage!!

I dag koser jeg meg med litt smågodt mens jeg skriver oppgave. Og på søndag skal jeg spise litt kake. Alt handler om balanse og viljestyrke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)