tirsdag 3. november 2015

Scones med gresskar

Etter jeg bakte gresskarmuffins forrige helg, satt jeg igjen med veldig mye gresskar. Jeg hadde jo aldri bakt med gresskar før, og visste ikke hvor mye man trengte. Kjøpte litt for mye da kan man si..

Man skal ikke kaste mat, så gresskarrestene må brukes! I dag hadde jeg lyst til å ha med meg noe godt til lunsj, og kom over en oppskrift på gresskarscones. Jeg sunnifiserte den litt, og her er oppskriften:





GRESSKARSCONES (10-12 stk)


250 g skrelt og renset gresskar
2 dl hvetemel
2 dl fint sammalt hvetemel / fibramel
2 ts bakepulver
1 ss mykt smør (jeg bruker Vita Hjertego' lettmargarin)
1 egg
3 ss ekstra lett melk

Skjær gresskaret i terninger og kok dem møre. Hell av overflødig vann og mos det med stavmikser. Avkjøl.




Bland mel og bakepulver, bland inn smøret, rør inn sammenpisket egg, gresskarmos og nok melk til en myk deig. Ikke ta all melken med en gang, spe på etter hvert.




Fordel deigen med en skje, på et stekebrett med bakepapir. Ca en spiseskje per scones. Dryss gjerne over noen gresskarkjerner. Jeg hadde noen linfrø, så brukte det istedet.

Stek sconsene midt i ovnen på 200 °C til de er gylne og gjennomstekt - 15 - 20 minutter.




Spis dem med sukkerfritt syltetøy eller det pålegget du liker best!




3 kommentarer:

  1. Så lurt! Skal testes. Hvor lang tid tar det ca??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde du :)
      Tja, vanskelig å si. Når gresskarmosen har avkjølt seg tar det bare fem minutter å slenge sammen deigen, og så steke i 15 minutter. Du kan for eksempel lage mosen kverden i forveien, og så slenge det sammen på morgen så får du nystekte scones til frokost 😊💜

      Slett
  2. Nå skulle jeg ønske jeg hadde gresskarrester i kjøleskapet :)

    SvarSlett

Tusen takk for din kommentar :)