torsdag 12. november 2015

Husmannskost til middag

Åh husmannskost dere! Det er den beste kosten! Jeg er kjempe glad i "vanlig" norsk mat og en av mine favoritter er fiskeboller i hvit saus!

For meg er dette skikkelig luksusmat - tror jeg kunne levd en uke på kun fiskeboller i hvit saus.

Oppskriften er veldig enkel:

Smelt 2 ss smør og rør inn 3 ss mel til jevning. Spe med melk og kok opp. Ha i laken fra fiskebolleboksen, spe i litt og litt til du får ønsket tykkelse på sausen. La det koke i ca 5 minutter. Smak til sausen med salt, pepper og muskat. 




Når du er fornøyd med sausen, ha oppi fiskebollene og la de varme seg. 




Server med kokte poteter og revet gulrot! Jeg er så heldig å ha en søster og svoger som driver et lite potetpakkeri (blant annet) med fantastiske gourmetpoteter - Svanepotet. De er bittesmå og utrolig gode på smak.




Hvit saus er kjent for å være nokså kaloririk. Det trenger den ikke å være. Bytt ut fet margarin eller smør med lett margarin, og helmelk med ekstra lettmelk. Jeg brukte Vita Hjertego' flytende margarin og laktosefri ekstra lettmelk. 

Husk å del opp tallerken i tre deler! Det hjelper meg veldig - er mye enklere å kontrollere måltidene og få i seg riktig mengde på den måten. Jeg veier jo maten min siden jeg går på Roede-kurs, men man ser tydelig at tallerken er delt inn i tre deler.




Hva hadde dere for noe godt til middag i dag? Jeg trenger alltid flere middagstips!

1 kommentar:

  1. Håper potetene smakte! vil man ha en enda mindre fettholdig saus, kan den jo også lages på meljevning eller eventuelt maisenna dersom man skal unngå gluten. Jeg foretrekker å lage den med smør selv, men funker fint uten også! Tror jammen vi skal slå til med fiskeboller i morgen! Maria (søster og pakkesjef i Svanepotet) :)

    SvarSlett

Tusen takk for din kommentar :)