mandag 16. november 2015

Å spise mer fisk er lettere sagt enn gjort

Jeg har alltid vært veldig glad i fisk. Når jeg spiser ute velger jeg ofte fiskeretter eller noe med skalldyr, og jeg prøver å være flink til å spise fisk til middag.

Men å spise mer fisk er lettere sagt enn gjort. I følge Helsedirektoratet, skal man spise omkring 300-450 gram fisk i uka. Dette tilsvarer 2-3 fiskemiddager, og kanskje også litt fisk som pålegg. Her i huset prøver jeg å servere fisk til middag to ganger i uken, men i blant blir det bare en. Jeg er ikke noe glad i fisk som pålegg heller, så da blir det fært lite til slutt.

Jeg tror mange kvier seg for å bruke fisk istedet for kjøtt, fordi man ikke har så mange oppskrifter med fisk i hodet. Man tror det er vanskelig å tilberede fisk og fantasien kan slukne litt når man står der med en torskefilet i den ene hånden og en potet i den andre.

Fisk trenger ikke være kjedelig! Jeg har som mål denne uka å spise mer fisk. Jeg har tenkt til å lage tre fiskemiddager denne uka, i tillegg til en salat med laks som jeg kan ha som lunsj.

Mange synes fisk er dyrt. Og ja, det er jo dyrere enn mye annet kjøtt. Kjøper du fryst fisk, sparer du litt penger. Jeg kjøper som regel de store posene med torskefilet fra first price - da har man mange middager fremover og man kan bruke de som de er, i fiskegrateng, i fiskekake osv.. Selv om jeg gjerne skulle kjøpt fersk norsk fisk hver gang, så har jeg rett og slett ikke alltid økonomien til det. Man er nødt til å være både bevisst og økonomisk samtidig. Et annet godt tips er å sjekke ut Rema 1000! De har et godt og rimelig utvalg av både fersk og frossen fisk samt skalldyr.


Ukas fiskehandel! Blåskjellinnmaten skal i fiskesuppa!


Fisk er bra for helsa! Og hvis man spiser fisk 2-3 ganger i uka, så kommer kroppen din til å takke deg! Dessuten er det utrolig sunt og det finnes så mange spennende oppskrifter der ute. Jeg bruker mye godfisk.no om jeg er helt fantasiløs - de har mange gode og lettvinte oppskrifter.

I dag ble det faktisk torsk i den ene hånda og potet i den andre. Men litt mer spennende.




Jeg brukte torskefilet, surra rundt litt spekeskinke og stekte i ovnen. Serverte det med ovnsbakte svanepoteter, brokkoli og blomkål. NAM! 

1 kommentar:

  1. Så veldig godt ut! Torsk er en av mine favoritter, men helst med litt smakfullt tilbehør slik som spekeskinke eller bacon, og gjerne rødbeter. Og gulrotpure eller potetmos ved siden av! Maria :)

    SvarSlett

Tusen takk for din kommentar :)