tirsdag 17. november 2015

Ta en potet!

//Innlegget er ikke reklame eller annonse, men basert på egne meninger

Poteten har fått et ufortjent dårlig rykte! Etter all lavkarbohysteriet for noen år siden, tror jeg veldig mange har fått det for seg at poteten er usunn og kaloririk.

Dessuten er det mange som kun assosierer potet som det litt kjedelige tilbehøret du fikk ved siden av den tørre koteletten eller overkokte torsken. Mange velger i stedet pasta eller ris som tilbehør til middagen, og tenker at det både er sunnere og mer spennende.

Helt ærlig, jeg er ikke så glad i ris, og synes ris er det kjedeligste tilbehøret til middag. Pasta er jeg derimot veldig glad i og bruker det masse. Men det jeg jeg bruker enda mer er nettopp poteten.

I følge ernæringsprofessor Christian Drevon inneholder poteten færre kalorier, flere mineraler og mer vitaminer enn både ris og pasta. Vil du ha i deg ekstra mange næringsstoffer, bør du spise de med skallet på! Poteter er i tillegg mye billigere enn ris og pasta. 




Sitter du der med en pose pottiter og ikke aner hva du skal gjøre med de? Åh du kan gjøre så mangt. Jeg ELSKER potetmos og det er så utrolig lett å lage fra bunn. Det er bare å koke potetene, mose de og spe på med melk og smør, eller kesam. Hvis du ikke vil ha potetmos, kan du bake de i ovnen med olje og krydder, du kan steke de i pannen, du kan lage røstipoteter, fløtegratinerte poteter, du kan servere bakt potet som en hel middagsrett.. Valgene er mange!




Jeg er så heldig som får deilige svanepoteter fra søsteren min. Dette er skikkelig luksuspoteter, som både er kvalitetsmerket og som serveres til selveste kongen! I går serverte jeg ovnsbakte svanepoteter som tilbehør, og her er fremgangsmåten:




Ta så mange poteter du vil ha i en ildfast form. Potetene er bittesmå, så de kan fint bakes hele! Hell i en dæsj olje, ca 1 ss. Rør rundt med en skje så oljen blir fordelt på potetene. Strø over maldonsalt og frisk dill. Bakes i ovnen på ca 200 grader i rundt 30 minutter. Jeg liker å steke de veldig lenge, men sjekker de med en gaffel etter 20-30 min.


Mens de steker kan du jo lage resten av middagen - som torsk surret i spekeskinke?! TJOHEI!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)