onsdag 4. november 2015

Bolognese

Dette er min vri på bolognese. Er egentlig ikke sikker på om det er en ordentlig bolognese en gang, men jeg kaller den det likevel!

Jeg har prøvd litt ulike typer bolognese, men denne gangen må jeg si at jeg virkelig fikk det til. Den ble skikkelig god og fikk god respons. Er selv veldig glad i en ganske basic bolognese, noe oppskriften gjenspeiler. Disse ingrediense har man som oftest i skap og kjøleskap, noe som er veldig praktisk og lettvint.




Bolognese brukes tradisjonelt til spaghetti eller annen pasta, men jeg synes den er veldig god som pizzafyll, fyll til pizzasnurrer og pizzabaguetter osv.


BOLOGNESE (ca 4 porsjoner)

400 g valgfri kjøttdeig (jeg bruker kyllingkjøttdeig)
1 ss olje (jeg bruker Vita Hjertego' Optimal)
1 gul løk
2 fedd hvitløk / hvitløkspulver
2 stilker stangselleri
2 gulrøtter
1 boks hermetiske hakkede tomater
3 ss tomatpurè
Vann
Salt
Pepper
Oregano
Basilikum

Brun kjøttdeigen i litt olje. Bruk en kjele eller dyp stekepanne. Finhakk gulrøtter, løk, selleri og hvitløk og bland sammen med kjøttdeigen.





Tilsett hermetiske tomater og tomatpurè, og bland godt sammen. Spe på med vann - den vil koke seg tjukkere. Smak til med krydder.




La den koke under lokk i minst 10 minutter, gjerne lenger. Jo lenger den koker, jo bedre blir den!

Server med kokt fullkornspasta, et lite persilledryss og en grønn salat til.

Hadde jeg hatt parmesan, hadde jeg nok drysset litt over. Alt blir bedre med parmesan!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)