lørdag 31. oktober 2015

Skumle gresskarmuffins

 *Forhåndsspostet innlegg

BØ! Skal du feire allehelgen i dag eller i morgen? Hva med å lage disse skumle gresskarmuffinsene?!


“It’s Halloween, everyone’s entitled to one good scare.” 



"We all go a little mad sometimes."



Første gang jeg baker med gresskar, men det viste seg å være en suksess! Disse muffinsene har en krydrete smak som minner om krydderkake. Pynt de med sort smørkrem og bruk fantasien!

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, men gjorde noen justeringer. 

Du trenger:

2 egg
1,5 dl matolje 
 1,5 dl mager kesam
225 g sukker
1 ts malt ingefær
1 ts kanel
1 ts bakepulver
225 g hvetemel
125 g gresskar (jeg brukte flaskegresskar/butternut squash)
 75 g valnøtter 
1 revet eple





1. Skjær eller rens gresskar.
2. Pisk sammen egg, olje, kesam og sukker. 
3. Bland inn mel, bakepulver og krydder. Rør raskt sammen til en jevn deig. 
4. Vend i fint revet gresskar, revet eple og hakkede valnøtter.



Ha papirformer i muffinsbrett og fordel deigen i formene. Stek muffinsene midt i ovnen ved 200°C i 15-20 min. Avkjøl.



Mens muffinsene avkjøles, kan du lage smørkremen:




Rør sammen romtemperert smør og kremost. Tilsett melis og vaniljesukker. Rør sammen til en klumpefri krem.




For å lage sort glasur rører du bare inn sort konditorfarge. Jeg kjøpte den på Panduro, men den fåes kjøpt på Jernia, Cacas osv. Jeg blandet også inn litt sitrusaroma for en friskere smak. Passet veldig godt til muffinsene! Ta ca en ts sitrusaroma, eller bruk vanlig sitronsaft/revet sitronskall eller appelsinsaft. 




Jeg pyntet muffinsene med smørkrem, "halloweenpopcorn" som jeg fant på Panduro og oransj kakestrøssel. Hva med å bruke litt salt lakris eller forme noen kule fondantfigurer? Vær kreativ!  



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)