lørdag 24. oktober 2015

Lunsjtips: Innbakte pølser

Det å alltid ha noen kjappe løsninger tilgjengelig er gull verdt. Jeg synes ofte at lunsj er det kjedeligste måltidet om dagen. Det kan nok være fordi jeg aldri har vært flink til å spise lunsj, i alle fall ikke en spennende en! I løpet av Blinderntida har lunsjen ofte blitt rugsprø med smøreost. Og bare det.

I sommer kom jeg og Tim frem til at vi skulle bli flinke til å spare mer penger. For min del innebar det å ikke kjøpe mat på skole og jobb, og heller alltid ha noe tilgjengelig i frysern.

En av disse lunsjrettene jeg valgte å lage var innbakte pølser. Det er noe litt barnebursdag over innbakte pølser, men jeg er litt sånn at jeg fortsatt liker best det jeg likte som barn.

Innbakte pølser er raskt å lage, det er mettende og det er ganske billig!



Her kommer oppskriften jeg brukte:

Ca 16 grillpølser (jeg bruker Go' og Mager sine grillpølser)
25 gram gjær
3 dl melk
50 gram smør
1/2 ts salt
1-2 ts sukker
400 gram hvetemel (vil du ha en litt grovere variant? Ta halvparten finmalt sammalt hvetemel, eller fibramel)
1 sammenvispet egg til pensling

Smuldre gjæren i en bakebolle. Varm opp melken med smøret til det blir fingervarmt. Bland væsken med gjæren og rør til gjæren blir oppløst.
Tilsett det tørre, bland sammen og elt til du har en jevn og fin deig.  Dekk til med plast og la deigen heve i 30-40 minutter.

Del deigen i 16 emner, som du triller til pølser og tvinner rundt grillpølsene. Jeg liker å smøre litt ketchup på før jeg tvinner deigen rundt. Legg pølsene på en stekeplate med bakepapir.  Etterhev i 20 minutter. Pensle pølsene med egg, og stek på 240 grader i ca 10 minutter.


Server de med en god salat til, så har du et fullverdig lunsjmåltid eller en kjapp middag!






Follow my blog with Bloglovin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)