torsdag 29. oktober 2015

Det handler ikke om å slanke seg og gå på dietter

Jeg visste med en gang at jeg ikke ville drive å slanke meg eller starte på en diett, da jeg bestemte meg for å forandre kostholdet mitt. Jeg har aldri vært overvektig, men trivdes heller ikke i min egen kropp. Etter jeg flytta til Oslo la jeg på meg en del ekstra, noe som er naturlig når man plutselig ikke har mammas mat lenger. Greia var jo at jeg ble eldre (hjelp) og de ekstra kiloene ville liksom ikke flytte seg. Jeg hadde utrolig lite energi og overskudd, og kjente generelt et misnøye når det kom til mat og kropp.

Før jeg begynte med Grete Roede, var jeg en kjapp tur innom VG Vektklubb. Vektklubb er i grunn greit nok, men jeg har ikke viljestyrke nok til å gjøre ting selv. Jeg er nødt til å ha noen som kan pushe meg, som kan kontrollere litt hva jeg driver med og som kan motivere og hjelpe meg. Jeg ville også spise "vanlig" mat - jeg er ikke så fæn av såkalt funksjonell mat, og trengte et kosthold som jeg kan ha med meg hele livet. Jeg liker veldig godt å lage mat, så tanken på å måtte tilberede og forberede mye mat hele tiden skremte meg ikke. I tillegg er jeg student, så det var viktig å kunne ha et kosthold som er økonomisk gjennomførbart.

Valget falt helt klart på Grete Roede. Etter at ei venninne hadde fulgt noen kurs og var veldig fornøyd, bestemte jeg meg for å gjøre det samme.


Blalanse i matveien er viktig. Jeg spiser sunt, mye og variert. Og unner meg noe godt innimellom.


Grete Roede er omtalt som "slankedronningen". Det synes jeg er litt rart, for Roede metoden er noe helt annet enn slanking. Det handler om balanse. Bytt ut fete produkter med en lettere variant. Spis frukt og grønt hver dag. Velg meieriprodukter og magert kjøtt. Flett inn aktivitet og trening i hverdagen. Da er veldig mye gjort. Etter jeg begynte med Roede-metoden, har jeg fått mye mer kunnskap om mat og ernæring, og har lært meg å tenkte smartere når jeg velger produkter.


Tenk smart når du lager mat! Spis grovere, magrere og lettere, så er mye gjort!


Jeg spiser både brød, sukker, kjøtt og melk. Ingen rare ingredienser og alt er lagd fra bunn. I helga unner jeg meg godteri, men mindre enn før. Man trenger jo faktisk ikke en hel potetgullpose, en brus og en sjokolade helt alene. Det holder med en eventyrsjokolade, litt popcorn og et glass pepsi max.


Tallerkenmodellen har vært avgjørende for meg - den så veldig annerledes ut før...

 Ved å gå på kurs, får man en egen kursleder som følger deg opp. Du må skrive rapport en gang i uka, som du får svar på. Om man lurer på noe, er frustrert en dag eller bare vil skryte litt, kan man sende kursleder en melding. Kursleder kan se profilen din, og kan sjekke hva du spiser og hvordan du trener. Alt man spiser registrerer man, slik at man ser næringsinnhold og kcal. Man skal helst ha så og så mye frukt og grønt, proteiner, karbs osv. hver dag. Har man spist bra en dag, får man en høy score.




For min del funker et slikt kosthold veldig bra. Og jeg vet at det kommer til å funke bra i lengden. Det er det viktigste, for det handler ikke om å slanke seg og gå på dietter. Det handler om å endre livsstil. 



Bilder som ikke er mine er hentet fra greteroede.no og kreftforeningen.no
Dette er ikke et sponset innlegg eller betalt reklame - kun egne meninger og anbefalinger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)