torsdag 22. oktober 2015

En ny balanse

Meningen med denne bloggen er å kunne dele den gleden jeg har når jeg lager mat, og gleden over å ha en ny og sunn balanse i livet.


Jeg klistra på meg et uekte smil

For ett år siden var jeg på et ganske dårlig sted i livet - utad kunne kanskje alt virke fint og flott, jeg er jo flink til å skjule vonde følelser. Men inni meg føltes det ikke så godt. Jeg var misfornøyd. Misfornøyd med hvordan jeg så ut, alt jeg ikke klarte å gjennomføre, måten jeg behandlet meg selv på. Jeg kunne våkne om morgen og tenke at jeg aller helst ville gjemme meg under dyna, helt til folk bare glemte jeg eksisterte. Sannheten var vel at jeg ville glemme at jeg selv eksisterte.


Det kom til et punkt hvor noe måtte gjøres. Følelsene mine gikk utover venner, kjæreste og studier, og ikke minst meg selv. Det første grepet var å komme meg opp om morgen. Det andre grepet var å komme meg på skolen. Det tredje grepet var kosthold.

Etter hvert som jeg analyserte meg selv og mine tanker og følelser, kom jeg frem til en ting som alltid gikk igjen. Og det var kosthold og det å ha et sunt liv. Jeg har alltid vært ganske slapp med tanke på mat og kosthold - jeg har likt å lage mat og har vært flink på sunne middager, men dårlig på alt annet. Det har liksom alltid blitt en sjokolade til lunsj, kanskje en pose potetgull på kvelden, godteri som mellommåltider på skole og jobb. Energien dalte og vekten økte. Jeg har aldri vært overvektig, men de siste årene har jeg sett at tallene ikke har gått den rette veien heller.

Det siste jeg vil er å være 40 år, overvektig, uaktiv og tenke at "søren, om jeg bare endret livsstil da jeg var yngre". Så jeg tok grep! 



For ca to måneder siden valgte jeg å endre kostholdet mitt og prøve å bli mer aktiv og sunn. Valget falt på å følge et Grete Roede nettkurs. Målet mitt er å ha et sunt og variert kosthold, spise masse frukt og grønt, få trening til å bli en vane og bli et mer aktivt menneske. 


I denne bloggen kommer jeg til å dele oppskrifter og måltider, samt tanker og utfordringer knyttet til min livsstilsendring. 

 Ikke noe hokus pokus, ingen rare dietter. Bare vanlig mat og vanlig mosjon.


 

1 kommentar:

  1. Detta visste jeg ikke, Hanne. Imponert, og jeg heier på deg! :-)
    Hilsen Oda

    SvarSlett

Tusen takk for din kommentar :)