torsdag 22. oktober 2015

Belønninger og delmål

Når man gjennomgår store forandringer i matveien, er det utrolig viktig å gi seg selv noen belønninger! Jeg setter meg alltid delmål, ikke bare innenfor vekt og kilo, men også i matveien og trening. 

Delmål er en kjempe fin måte å jobbe seg fremover på, og hvis man har en belønning som står og venter er det så mye mer motiverende også. 



Et delmål trenger ikke være noe komplisert - jeg synes det kan være fint med delmål jeg vet jeg er oppnålig. Noen ganger kan jeg bruke mange uker på å nå det, men da har jeg alltid noe å jobbe mot.
Nå er for eksempel et av mine delmål å gå hjem fra skolen hver dag - ikke komplisert, men for meg som alltid tyr til trikk og buss kan det være en fin måte å få inn litt hverdagsaktivitet på. 

En viktig ting når det gjelder belønning er å ikke la belønningen være mat. I starten tenkte jeg at når jeg nådde delmålet mitt skulle jeg unne meg en kveld ute på resturant med kjæresten min. Tenk så deilig å kunne unne seg alt man har lyst på bare for en kveld?! Ja, det hadde sikkert vært digg, men det er viktig å ikke belønne seg med noe som man egentlig prøver å forandre. Det er feil fokus. 

Hva med å belønne deg selv med noe du har ønsket deg lenge? Kanskje nytt treningstøy, en ny bok, nytt stæsj til hjemmet. Det er så mye annet man kan belønne seg selv med som ikke handler om mat og utskeielser. 

I går nådde jeg et viktig delmål på Roedekurset, og belønningen min ble nye tusjer!! 



Jeg har blitt bitt av denne "fargeleggingstrenden" - men det er utrolig avslappende! Det roer meg ned, demper stresset og får frem kreativiteten. Da jeg var liten elsket jeg å bare sitte inne på rommet, høre på lydbok og fargelegge. Nå husker jeg hvorfor. Dessuten er det så deilig å ikke sitte foran en tv-skjerm, data-skjerm eller mobil-skjerm. 



Jeg snækser HELE tida. Så jeg pleier alltid å skjære opp grønnsaker som jeg kan gå og spise av. 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)