onsdag 28. oktober 2015

Hva har jeg med i lunsjveska?

Jeg har nesten alltid med meg mat på skolen. Både for å spare penger og for maten sin skyld. Jeg synes mat man smører med seg smaker bedre enn det man får kjøpt i kantina. Men man må legge litt kjærlighet i det man tar med seg.

Det tar faktisk ikke veldig lang tid å ordne med seg lunsj før man drar på skole/jobb. Hvis man er som meg, som liker å ha en time til å spise, drikke kaffe og forberede meg til en ny dag, har man god tid til å smøre en matpakke. Er man som kjæresten min, som står opp 15 min før timen starter, kan man faktisk lage matpakka kvelden i forveien.




I dag tok jeg opp en grov påleggsvaffel fra fryseren, smurte den med ost, skinke og litt grønt og pakket sammen i aluminiumsfolie. I tillegg lagde jeg smoothie av rester fra gårsdagens kveldssmoothie. Oppskjært gulrot og kålrot har jeg så og si alltid med på skolen, siden jeg er avhengig av å ha noe å knaske på.







Hvis jeg for eksempel skulle trent etter skolen i dag, hadde jeg nok hatt med meg noen mandler eller en boks rosiner i tillegg, siden jeg fort blir sulten rett etter trening.




Oppskrift på grov påleggsvaffel (gir ca 8 plater):
  
1 ½ dl hvetemel
1 ½ dl sammalt hvete, fin 
1 dl havregryn 
½ ts salt 
½ ts bakepulver
4 dl ekstra lett melk 
2 stk egg 
2 ss smør 

Ha alle tørrvarene i en bakebolle. Tilsett melk, egg og smeltet smør, og rør alle ingrediensene sammen til en glatt røre med en visp. La den svelle i 15 - 20 minutter.
Stek vaflene med litt penslet smør.
 

Vaflene er perfekte til å fryse ned. Legg litt matpapir mellom hver, så er det lettere å ta opp en og en. Tiner på ca en halvtime, eller så kan de varmes lett i ovnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)