torsdag 3. desember 2015

Når man mister motet...

...må man finne det igjen!

I'm back! Vært stille her en stund nå, og ikke uten grunn. Det er ikke alltid ting er like lett og det er ikke alltid man har lyst til å lage mat, forberede måltider, veie alt man spiser og konstant tenke på mat. Det kan bli vel mye for alle og det ble det for meg.

Jeg har hatt en periode på noen uker nå, hvor jeg rett og slett har manglet motivasjon, inspirasjon, matlyst og viljestyrke. Jeg tror det er naturlig å komme i en slik fase, særlig når man har vært flink pike så lenge. Siden august har jeg vært flink med kostholdet mitt og jeg har hatt masse lyst til å lage sunne og deilige middager, preppe lunsjer, lage grønnsaksfat og i det hele tatt. Men så forsvinner den lysten sakte men sikkert og gamle vaner begynner å snike seg inn.

Misforstå meg rett - jeg vet at dette er en fase. Og ved å skrive dette innlegget sier jeg ha det bra til den fasen. Jeg vet ikke om du er som meg, men jeg kommer ofte inn i en periode der jeg blir utrolig matlei. Det kommer ofte med den andre "perioden", og jeg får kun lyst på peanøttsmør, grovbrød med sjokade, knekkebrød uten pålegg osv. Her forleden kveld spiste jeg faktisk seks brødskiver med sjokade. Haha, kan tro magen min este ut.


I woke up like this.


Selv om jeg innrømmer at jeg har sprukket litt og at gamle vaner begynte å flytte inn, så kan jeg også si at disse vanene ikke få bo her permanent! Leiekontrakten er over og de er kasta på dør.

Neste uke er jeg ferdig med nok et Roede-kurs. For meg har Roede-kursene vært ekstremt lærerike. Min kursleder har heiet på meg, pusha meg, forstått meg, og gitt meg mange gode råd. Ikke bare når det gjelder kosthold og trening, men når det kommer til å finne den selvfølelsen igjen. Jeg har lært mye om å sette sammen kostholdet riktig, å få i meg nok frukt og grønt, hvor viktig det er å spise ofte og hva matvarer inneholder.

Når det er sagt, så er jeg veldig lei av å registrere alt jeg spiser. Det er faktisk veldig slitsomt, og sånn som jeg føler det nå så er det på tide å prøve på egenhånd. Jeg vet hvordan en middagstallerken bør se ut, jeg vet hvilke matvarer jeg bør velge og hvilke jeg bør styre unna og jeg vet hvor ofte jeg burde trene. Målet mitt er ikke nådd enda, og det er greit. Jeg har gitt meg selv god tid. Når alt kommer til alt, så er det ikke det tallet på vekta som er målet heller. Målet er å føle meg bra, ha overskudd og være mer aktiv og frisk! Det er et mål jeg fortsatt jobber mot, og jeg kommer til å følge et Roede-kosthold selv om jeg ikke går på kurs lenger. Roede-kosthold er det beste for meg.

Håper jeg finner matlysten igjen slik at jeg kan publisere litt oppskrifter her. Det gir meg mye glede i tillegg til den lille ekstra viljen til å gjøre måltidet ekstra bra.

Ingen er perfekte. Noen ganger faller man litt av og det er greit. Når man mister motet, må man finne det igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)