tirsdag 8. desember 2015

I år blir gavene hjemmelaga!

Jeg pleier som regel å være kjempe tidlig ute med julegaver. I oktober er jeg som regel allerede ferdig og bruker desember på å slappe av, bake litt og kose meg.

I år har vi ikke så god råd og det er sånt som skjer. Noen ganger synes jeg presset med gaver blir veldig stort. Man stresser over at gavene må koste så og så mye, at de må være bedre enn fjorårets, og at dine gaver skal være de beste gavene. Alt kjøpepresset, reklamer som skriker og penger som flyr gjør meg trist. Er det det jula skal handle om? Om hvor dyre julegaver man skal gi hverandre? Jeg føler det er et spesielt press på gaver til partneren sin. Det blir en slags konkurranse om å gi den aller mest romantiske, fantastiske gaven - som man 1. juledag skal legge ut på facebook og skryte av.

Jeg har også brukt mye penger på kjærestegaver og lagt det ut på facebook. Jeg er absolutt ikke noe bedre selv. Men det betyr ikke at jeg synes det er bra. Jeg og Tim skal ikke gi hverandre noe i år. Vi sparer til leilighet og har mer enn nok med å få ting til å gå rundt i hverdagen.




Denne jula blir gavene til venner og familie hjemmelaget! Jeg orker ikke maset med å kjøpe gaver og jeg orker ikke stresse over penger. Når kontoen går i null og man står der med ønskelister og dårlig samvittighet, ja da forsvinner meningen med julen. Jeg synes det er KJEMPEKOSELIG å få gaver, hvem gjør ikke det?! Men hadde jeg visst at personen bak hadde grudd seg gjennom mange måneder, spart og spart for å få kjøpt den tingen jeg ønsket meg.. ja, da tror jeg at jeg hadde følt litt på det.

Hjemmelaga gaver er utrolig koselig å få. Jeg fikk kun hjemmelaga gaver fra søsteren min i fjor, og det er så fint å få noe som en annen person har lagt masse tanker bak og brukt tid på. For det tar tid!! I dag stod jeg å kjøkkenet i over fire timer. Og det var ikke halvparten av det jeg skal gi bort en gang. Haha, kan tro jeg var sliten etterpå. Likevel tror at jeg gavene kommer til å falle i smak, og jeg skal dele oppskrifter her etter julaften. Kan jo ikke spoile alle gavene med en gang!

Det å ha dårlig råd er for mange litt tabu, og kan være flaut å snakke om. Jeg synes ikke det skal være det. Jeg synes man skal si det når man ikke har råd til noe, og sette pris på det man har. Ikke klage over at man ikke har ditt og datt, for sannheten er at vi har mye mer enn mange andre. 




GAVETIPS TIL DEG SOM HAR DÅRLIG RÅD

♥ Lag spiselige gaver selv! Hva med å gi bort en krukke med julekaker eller fløtekarameller? Faller garantert i smak hos de fleste!

♥ Støp lys! Dette skal jeg gjøre neste år. Spar på stubber av stearinlys gjennom året. Til slutt kan du smelte stearinen og støpe nye lys. Alt du trenger er veker - dette fåes kjøpt på hobbybutikker. HER finner du et kjempefint eksempel på stearinlys støpt i gamle tekopper.

♥ Gi en opplevelse! Skriv på et kort en opplevelse du og mottaker kan gjøre sammen. Kanskje er det noe så enkelt som å lage middag sammen eller ta en skikkelig bytur. Kvalitetstid med noen man er glad i er alltid hyggelig å få!

♥ Fremkall eller print ut bilder av deg og mottaker, og ramm det inn i en fin ramme. Det koster ikke så mye å fremkalle bilder, og rammer kjøper du billig på IKEA, Søstrene Grene, Europris eller lignende. Kanskje du har noen gamle rammer i kjelleren også?

♥ Strikk sokker! Jeg kan ikke strikke, men hvis jeg kunne hadde jeg garantert gitt bort ullsokker til alle jeg kjenner. Jeg elsker å få hjemmestrikka sokker selv, og man kan få kjøpt billig garn på steder som Nille, Søstrene Grene og Europris.

♥ Gjør en tjeneste! Er det noe moren din alltid har tenkt til å få gjort i huset, men som liksom aldri blir gjort? Gjør det for henne som en gave!

♥ Tilby barnevakt! Kjenner du noen småbarnsforeldre? Jeg kan garantere at de blir glade om du tilbyr å sitte barnevakt en helg.

♥ Dra på Fretex! På Fretex finner du mange rimelige gaver, alt fra klær, til duppeditter og bøker. Fretex selger også produkter som lages av vanskeligstilte, som stearinlys, vesker, notatbøker osv.

Viktigst av alt - det er tanken som teller! Dersom du ikke har så mye penger, kommer folk til å forstå, og de kommer til å sette pris på det de får.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)