lørdag 5. desember 2015

Hjemmetrening i jula

I jula drar mange bort, man har lange lister med ting å gjøre og det kan være vanskelig å komme seg på trening.

Selv om det ikke alltid frister å gå ut i kulda, kan man fortsatt forbrenne noen kalorier likevel! Jeg feirer jul hjemme i Larvik og har ikke noen tilgang til treningssentre her. I tillegg liker jeg jo å kose meg litt ekstra i jula, men da synes jeg også man må prøve å være litt ekstra aktiv.

Ved å trene hjemme kan man lett få til noen treningsøkter i uka, selv om man ikke kommer seg på spinningtimer eller løpemølle.




For å få en mest mulig effektiv økt hjemme, liker jeg å skrive opp treningsprogrammet jeg ønsker å følge. Som regel lager jeg et program som varer i rundt 20-30 minutter, og som krever minst mulig utstyr. Som en bonus går jeg gjerne en tur for å få litt luft og mosjon i beina.

Her er et eksempel på et treningsprogram jeg trente denne uka:

Oppvarming: 10x3 spensthopp / 1 minutt løping på stedet x3 / 10 minutter dansing til Spotify

10 x dipps (bruk en stol, en benk, en sofa etc.)
10 x squats (jeg bruker manualer)
20 x bulgarske utfall (10 på hvert bein)
10 x pull (jeg bruker manualer, men du kan også bruke vannflasker etc)
10 x rygghev med svømmetak
30 sek. planke

Jeg kjører tre runder på alle øvelsene, så det blir god trening ut av det! 5-10 minutter uttøying etterpå - du kommer til å kjenne det dagen etter!!




Jeg er ingen utdannet PT eller noe sånt, men pleier som regel å google "hjemmetrening" eller "styrke hjemme". Jeg trente med PT for noen år siden, og lærte den del øvelser av henne jeg kunne gjøre hjemme også.

En 30 minutters økt i julestria klarer du! Det føles så godt etterpå, jeg lover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)