lørdag 5. desember 2015

Varier frokosten!

Jeg vet ikke om dere kommer i en sånn matlei-fase? Vel, det gjør jeg. Det skjer innimellom, og i de periodene er jeg bare så lei av all type mat, lei av å holde kostholdet i sjakk, lei av å registrere mat. Inspirasjonen til å ta fine bilder og dokumentere det jeg spiser her på bloggen blir helt borte.

Jeg er fortsatt i denne fasen, men prøver meg på et innlegg i dag likevel. For selv om jeg er skikkelig matlei for tida og aller helst vil spise sjokade rett fra boksen, så har jeg jo lagd ordentlig mat også!

Jeg har jo nylig blitt en frokostperson, og for å bli en frokostperson må man variere frokosten. Så enkelt er, vertfall for meg. Jeg har som regel ganske god tid om morgen, enten fordi jeg ikke har noen faste avtaler før på formiddagen, eller fordi jeg som regel står opp minst to timer før jeg må være et sted. Jeg må ha en time på å drikke kaffe, spise frokost og lese nyheter. Det er min tid. Min erfaring er at om jeg tar meg god tid med frokosten, minsker søtsuget utover dagen og jeg blir ikke så fort stressa.

Når jeg har god tid liker jeg å lage pannekaker, arme riddere eller en god omelett.


Denne er med skinke, ost, paprika, rødløk og rester fra middagsgrønnsaker


Når tiden er litt knapp og jeg ikke orker å bruke så mye tid på matlaging, blir det som regel rugsprø eller brødskiver med nøkkelost eller annet pålegg, sammen med noe grønt. Jeg er veldig glad i avokado både på og ved siden av maten!




Noen ganger får jeg lyst på noe skikkelig godt, og for meg er det en "club sandwich". Jeg smører litt aioli på brødet, har på salat, rødløk, agurk og tomater, og kyllingkjøtt. NAM!




Hvis jeg ikke har matlyst lager jeg som regel en smoothie. For å gjøre den mer mettende og mer kaloririk, har jeg i kokos og musli/havregryn.



Det er INGEN grunn til å hoppe over frokosten! Energien kommer til å stige og du vil føle deg mye bedre gjennom hele dagen.

I dag er det jo lørdag, så hvorfor ikke legge til en pepperkake eller to? Det er desember bare en gang i året! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)