torsdag 10. desember 2015

Myke peppermyntepletter

Karameller og drops med peppermynte er noe av det beste jeg vet, så da jeg stod på kjøkkenet i går prøvde jeg meg på noe jeg kaller for myke peppermyntepletter!

Disse lager jeg med sukrinmelis, så de har nesten ingen kalorier, er helt sukkerfrie og smaker fantastisk søtt av melis, peppermynte og sitron. Kan kanskje være litt i søteste laget for noen, men jeg liker de sånn. Om du ikke er fan av sukrin, kan du selvfølgelig bruke vanlig melis!

Plettene blir ganske myke, men dette avhenger helt av hvor mye melis og eggehvitte du bruker.

Jeg lagde veldig mye, så jeg skriver en halvert porsjon her på bloggen. Jeg fikk en hel kakeboks full med dobbel porsjon.

MYKE PEPPERMYNTEPLETTER

300-600 gram sukrinmelis
Eggehvitte fra et stort egg
Sitronsaft fra en halv sitron
1-2 ts peppermyntearoma
Rød konditorfarge

Bland alle ingrediensene sammen. Smak deg til med sitron og peppermynte. Blandingen skal bli til en fast deig som du kan kna og jobbe med. Spe eventuelt med mer melis eller eggehvitte hvis deigen blir for løs. Del deigen i to og farg den ene delen rosa.




Rull de to deigene til hver sine pølser. Legg pølsene oppå hverandre og press dem sammen. Skjær i passe store firkanter. Legg de i en tett boks og oppbevar dem kjølig.





Et veldig enkelt og søtt alternativ til godis i jula! Disse er så søte at det holder med et par-tre stykker av gangen. Jeg nyter en plett akkurat nå!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)