søndag 10. januar 2016

Hvit lavFODMAP pizza

Hjelpes, er det noen flere som har sett Making a Murderer på Netflix? Jeg har prøvd så godt jeg kan å holde meg unna spoilere siden den ble lagt ut på Netflix i jula. Nå har jeg endelig sett hele og er helt sjokkert og besatt av hele saken. Leser artikkel på artikkel og klarer ikke helt gi slipp på den. Anbefaler den på det sterkeste - du kommer til å klø deg i hodet etterpå og MYE underveis.

Uansett, i går kveld stod hjemmelaget pizza på menyen! Jeg fant inspirasjon i Cecilie Hauge Ågotnes' bok om lavFODMAP. Hun har en oppskrift på "hvit pizza" som jeg synes så veldig spennende ut! Den viste seg å være kjempegod - overraskende nok ettersom den ikke har tomatsaus eller saus i det hele tatt. Det gjør den ikke noe mindre smaksrik. Prøv den selv!





HVIT PIZZA MED KYLLING

Pizzabunn

Dette er rett og slett oppskriften som står på Toro sin pose med lyst glutenfritt mel:
1 pose lyst glutenfritt mel fra Toro (eventuelt 50/50 lyst og grovt)
0,5 pk gjær
3,5 dl lunket vann
0,5 ts salt

Rør ut gjæren i litt av vannet. Ha i mel og salt og resten av vannet. Bland sammen til en jevn og smidig deig. Smør hendene med litt olje og trykk ut deigen på et bakepapir, til det blir en flat pizzabunn med den tykkelsen du ønsker. Hev i 20-30 minutter. Halvstek bunnen i 5 minutter på 220 grader før du tar på fyllet.

Topping

2 kyllingfileter
4 ss idun kethup
1 ss olje
1 ss balsamico
Salt
Pepper
Cayannepepper
Paprikapulver

Lettost
Vårløk

Kutt kyllingfiletene i små biter. Bland sammen ketchup, balsamico, olje og krydder. Smak deg gjerne frem med krydderet. Jeg kunne nok tenkt meg en litt sterkere smak på min, så neste gang skal jeg eksperimentere litt mer. Bland kyllingbitene med marinaden og la det absorbere i minst 30 minutter.

Dryss ost over den halvstekte bunnen. Fordel kyllingen utover og dryss over hakket vårløk. Stekes i 15-20 minutter på 220 grader, til kyllingen er stekt og bunnen er sprø.




Jeg lagde en slags hvitløksdressing uten hvitløk også. Jeg blandet 2 ss laktosefri lettrømme sammen med 1 ss hakket gressløk, hvit pepper og salt. Smak deg frem. La dressingen stå en halvtimes tid før du serverer den.

Server pizzaen med litt dressing og en grønn salat til!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)