lørdag 9. januar 2016

Glutenfri pai

Jeg prøver så godt jeg kan å spise lavfodmap for tida, men prøver samtidig å ikke stresse for mye med det. Innfører forandringer litt og litt, og prøver å fokusere på det jeg kan spise kontra det jeg ikke kan. Det funker veldig bra akkurat nå, så jeg fortsetter i den ruta.

I går ble det pai til middag! Det fine med pai er at man alltid har litt rester igjen, som kan nytes til frokost eller lunsj. Nam! Jeg lagde bunnen i går morges, slik at jeg bare kunne helle i fyllet da jeg kom hjem fra trening.




Denne paien er lavfodmap og helt glutenfri. Den er også laktosefri (bortsett fra ost, som jeg tåler. Den kan byttes ut eller droppes).


GLUTENFRI PAI

Bunn
1,5 dl lyst glutenfritt mel
1,5 dl grovt glutenfritt mel
100 g myk margarin (jeg bruker det "blå" smøret)
 3-4 ss vann

Smuldre smør og mel. Tilsett vann og kna til en fast deig. Sett deigen i kjøleskapet i ca 30 minutter.
Smør en paiform med 1 ts olje. Trykk ut deigen i formen og oppover kantene. Prikk deigen med en gaffel. Stek i ca 10 minutter på 180 grader.





Fyll
4 egg
2,5 dl laktosefri ekstra lettmelk

Stekt bacon i terninger
Spinat
Hakket gressløk
Paprika
Salt og pepper
Revet lettost

Stek bacon i litt olje. Pisk sammen egg og melk, og tilsett gressløk, salt og pepper.

Strø bacon over paibunnen, for så å fordele resten av grønnsakene du ønsker oppi. Hell over eggeblandingen og strø over ost.




Stekes i ovnen på 180 grader i ca 20-25 minutter, til fyllet har stivnet.




Server med en grønn salat eller kokte grønnsaker! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)