mandag 4. januar 2016

Appelsinmarmelade

En av de spiselige julegavene jeg lagde år var appelsinmarmelade! Jeg hadde egentlig aldri smakt det før og var nokså spent på mottagelsen. Men fikk veldig god respons på den, så da deler jeg den her. Oppskriften fant jeg via Grete Roede, men gjorde litt om på den.


APPELSINMARMELADE (jeg fikk ca 7 små syltetøyglass)

1 kg appelsiner
1 stk sitron
3 dl vann
2 ts vaniljesukker
2-3 ts kanel
300 g sukker
1/2 pose syltepulver

Vask appelsiner og sitron godt, og skjær i tynne skiver. Ha frukt og sukker i en kjele og hell på vann. La alt koke under lokk i ca 1 time og smak til med vaniljesukker og kanel. Når marmeladen har kokt ferdig, kjør den grovt med stavmikser. Ha i syltepulver som anvist på pakken. Hell marmeladen over på rengjorte glass.



Appelsinmarmelade er kjempegodt som topping på havregrøt, yoghurt, cottage cheese, ost eller bare som vanlig pålegg.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)