onsdag 13. januar 2016

Gluten- og melkefritt nøttebrød

Fikk tips om å lage dette brødet av min kjære venninne Thea! Det er opprinnelig kalt for steinalderbrød, men jeg synes nøttebrød er en litt bedre betegnelse.

Er det noe jeg virkelig har savna etter å ha bytta ut alt av "vanlig" mel med glutenfritt, er skikkelig grovbrød. Jeg er veldig glad i skikkelig grovt og deilig brød med masse frø og smak, men fant ikke en oppskrift som frista så. Thea hadde snakka om steinalderbrød før, så da tenkte jeg at fikk prøve det! Jeg var litt skeptisk på forhånd, ettersom jeg forestilte meg at brødet kom til å bli veldig smakløst og hardt. Der tok jeg feil. Det blir faktisk utrolig saftig og godt, og har masse smak! Konsistensen er selvfølgelig ikke som vanlig brød, men det er en god erstatter for knekkebrød som jeg har spist hver dag.




Et såkalt steinalderbrød, eller nøttebrød, inneholder selvsagt en god del kalorier ettersom det er snakk om mye nøtter. På den andre siden så er det proppfult av sunt fett og metter mye lenger enn vanlig brød. Skjær det i tynne skiver, og ha på godt med pålegg, så holder du deg mett i mange timer!

Nøttebrødet er helt uten mel og derfor også helt glutenfritt. Det inneholder heller ikke melk og det er lavFODMAP*. Opprinnelig oppskrift finner du HER - jeg har forandret litt på den.





NØTTEBRØD (1 brød)

4-5 egg
1 dl olje (jeg bruker Optimal olje, fra Vita Hjertego')
2 ts salt
120 gram hver av disse ingrediensene:
Valnøtter
Hasselnøtter
Solsikkekjerner
Gresskarkjerner
Linfrø
Sesamfrø

Rør alle ingrediensene sammen. Juster med egg om blandingen virker for tykk. Jeg brukte opprinnelg 6 egg, noe som ble for mye etter min mening. Prøv med 4 først, og juster heller.




Smør en brødform med litt olje og hell i blandingen. Stekes midt i ovnen på 175 grader, i ca 50-60 minutter.




Og så er det bare å nyte! Anbefales på det sterkeste. Holder seg i litt over en uke i en brødpose eller plast.









* Ut ifra lowFODMAP appen til Monash, kan man spise ca 10 hasselnøtter om dagen uten plager, og rundt 10-20 valnøtter uten plager. Derfor kan man ikke spise dette brødet ubegrenset daglig, men to-tre tynne skiver. Jeg har ikke reagert på dette brødet selv, men kan selvfølgelig ikke snakke for alle. Prøv deg heller frem - i utgangspunktet skal dette være lavFODMAP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)