tirsdag 5. januar 2016

Å loggføre kostholdet

Hvis det er en ting jeg virkelig kan anbefale de som ønsker å spise sunnere eller gå ned i vekt, så er det å loggføre kostholdet. Det gir en god pekepinn på hva du egentlig får i deg, og kan være en skikkelig wake-up call.

Da jeg gikk på Roede-kurs veide jeg alt jeg spiste, registrerte alt på nettsiden og kalkulerte kalorier. Nå har jeg ikke så mye fokus på hvor mange kalorier jeg skal spise og hvor mange gram av det og det jeg bør få i meg. Etter nesten 6 måneder med å veie mat, blir man ganske obs på hvor mye man skal få i seg osv.

Rett før jul bestilte jeg treningsdagboka fra getinspired. Den har jeg hatt en gang før, og ble veldig glad i deg. Boken har en egen del til registrering av kosthold, som jeg har begynt å bruke daglig.





Ved å skrive ned hva man spiser ser man fort et mønster. Kanskje det er at man spiser for lite frukt og grønt, for lite fiber, for mye søtt. Jeg liker å planlegge  kostholdet en dag i forveien. For meg blir det mye lettere å sette sammen et sunt og balansert dagskosthold på den måten.

Det finnes mange måter å loggføre kostholdet på. Du kan rett og slett bare kjøpe deg en notatbok og skrive ned alt du spiser. Du kan kjøpe matdagbøker på nett eller laste ned tilsvarende apper. MyFitnessPal er en ganske grei app, som også er gratis!




På det ene bildet kan du jo se at jeg har skrevet "cheatday" på den ene dagen? Hehe det er en ny greie jeg har begynt å unne meg selv. Dumt å kalle deg cheatday egentlig, for jeg føler ikke det er juks. Jeg vil gjerne ha en dag i uken hvor jeg kan spise det har lyst på. Enten om det er take-out, godis, kake. Kan kalle det for "frimåltid" heller? Det høres litt bedre ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)