søndag 17. januar 2016

Sukkerfrie lavFODMAP vaniljemuffins

Etter to-tre mislykka forsøk på å lage vaniljemuffins uten laktose, gluten og sukker, fant jeg endelig frem til en god oppskrift! Som sagt så krevde det noen mindre gode forsøk - en gikk rett i søpla ettersom de bare sank helt sammen og røre ble på en måte borte i formen. En annen ble rett og slett uspiselig, de var så vonde! Den tredje ble knuskende tørr og smakløs.

Men nå dere, nå har jeg funnet den perfekte oppskriften! Jeg er ikke så glad i alt for søte muffins, for da kan jeg heller lage en god og søt frosting til uten at det blir så sukkersøtt og ekkelt. Veldig fornøyd med denne oppskriften - de ble passe søte og veldig saftige. Kanskje litt rare i formen, men det er ikke utseende som teller!

Disse vaniljemuffinsene er glutenfrie, laktosefrie og sukkerfrie (om du ser bort fra vaniljesukkeret). De er også lavFODMAP! HURRA! Tim sa til og med at de smakte bedre enn "vanlige" muffins!




 SUNNE LAVFODMAP VANILJEMUFFINS (ca. 10 stk)

2 egg
10 gram natreen strøsøtning
3 dl Toro glutenfri fin kakemiks
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1,5 dl laktosefri matfløte eller kremfløte
50 gram margarin (jeg bruker den "blå" margarinen, uten melk og soya)

Pisk egg og natreen sammen til eggedosis. Smelt smøret og bland inn fløten. Sikt sammen kakemiksen, bakepulveret og vaniljesukkeret. Ha det våte og det tørre vekselsvis oppi eggedosisen og bland til en jevn klumpefri røre.

Ha i ca 1 ss røre i hver av muffinsformene. Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 10 minutter.





Nytes som de er, eller topp de veldig enkelt med pisket laktosefri krem og litt strøssel! Jeg og Tim spiste de med varm kakao ved siden av, etter en lang gåtur i kulda.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)