søndag 3. januar 2016

Mac&cheese med bacon

Åh, dette her er skikkelig momsemat! Og det er i tillegg mitt første forsøk på å lage middag basert på lowFODMAP. Det var ikke vanskelig, og selve middagsretten ble til med litt fantasi, litt "hva har jeg i kjøleskapet?" og litt "nå er jeg veldig fysen". Den er nok ikke supersunn, men den passer godt på en kveld man har lyst på noe skikkelig digg!




Resultatet ble overraskende bra og her kommer oppskriften:

MAC & CHEESE MED BACON (3 porsjoner)

250 gram makaroni (jeg brukte glutenfri, men du kan bruke det du liker best)
100 gram bacon i terninger + 1 ss olje til steking
1 pakke philadelphiaost (jeg brukte laktosefri, men du kan bruke den kremosten du liker best)
2-3 ss ekstra lettmelk (jeg bruker laktosefri)
Vårløk
Salt
Pepper
Ost til å strø over (her er det sikkert ekstra godt med en ost med mye smak, som cheddar. Men jeg brukte lettvarianten fra Norvegia)

Bruk gjerne en dyp stekepanne til bacon eller stek det i en kasserolle

Kok opp makaroni. I mens makaronien koker, steker du bacon i olje til det blir sprøtt. Når makaronien er ferdig, hell litt av kokevannet over i stekepannen med bacon. Resten av vannet heller du av og sett makaronien til side. Ha i kremosten i stekepannen og rør til det blir en kremete konsistens. Spe med litt melk om det er for tjukt. Blir det for tynt kan du jevne det med mel. Ha i vårløk og smak til med salt og pepper.

Blandingen skal da se slik ut:




Ha blandingen over i en ildfastform og strø over ost. Stek i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter, til osten er sprø. 




Server med kokte grønnsaker eller en salat! 




Denne retten er glutenfri og er helt innenfor om du går på lowFODMAP. Hvis du bytter ut osten med en laktosefri variant, blir hele retten helt laktosefri også. Er du som meg, som har laktoseintoleranse men tåler visse typer ost, er denne safe! 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)