søndag 3. januar 2016

Oppdatering: 30på45

Rett før desember la Fitnessnora ut en challenge på blogg og instragram - gjennomføre 30 treningsøkter på 45 dager. Det var da 45 igjen til jul og poenget med utfordringen var å komme gang med trening FØR januar, og ikke vente til nyåret. Det å bruke januar og nytt år som oppstart kan være veldig positivt, det er jo bedre å faktisk begynne en gang enn å aldri begynne. Men det kan også bli en slags unnskyldning for å ikke begynne før. Hvorfor kan man ikke bare begynne med en gang?! Jeg blogget om 30på45 blant annet HER!

Jeg klarte ikke å gjennomføre alle 30 økter og det var egentlig ikke helt målet heller. For meg var målet å komme i gang med trening, bli vant med å dra på trening og få kroppen i gang, slik at det ikke skulle bli så tungt etter juleferien. Jeg skulle jo ønske at jeg hadde fått til litt flere økter enn det jeg fikk til - i starten gikk det veldig bra og jeg var plutselig halvveis i antall økter. Men så begynte jobb og julestress og tida strakk ikke helt til. Det er jo også en liten unnskylding, for hvis man bestemmer seg så får man tida til det. Men ja, sånn var det. Er bedre å innrømme det enn å lyve til seg selv!




Det jeg er fornøyd med er at jeg viste meg selv at jeg faktisk klarer å komme meg på trening om jeg bestemmer meg for det. Det er gøy å ha et mål å jobbe mot og det gjorde at jeg fikk mer lyst til å gjennomføre. Jeg har slitt veldig med dørstokkmila - når jeg først er på trening så trener jeg ræva av meg og føler meg så bra etterpå. Men det å komme seg dit har virkelig vært en utfordring for meg. Men alle vaner kan endres og jeg har troa på at trening en vakker dag skal bare bli en vane for meg. Jeg gleder meg til den dagen jeg bare spretter opp på trening som om det var en selvfølge.

Nå har jeg funnet et komplett treningsprogram jeg har tenkt til å følge, sammen med sunt variert kosthold. Jeg kommer ikke til å fokusere så mye på vekt og vektnedgang den kommende måneden. Jeg vil heller fokusere på samme variert kosthold som jeg har hatt og å komme meg i skikkelig form. På grunn av sykdom må jeg også legge om kostholdet noe mer og begynne med lowFODMAP. Det blir en utfordring, men jeg vil være frisk. Å være syk i magen går utover veldig mye av hverdagen min så det å legge om kostholdet for å holde meg frisk er ikke en veldig stor pris å betale i lengden.

Det nye treningsopplegget kommer jeg til å skrive et eget innlegg om snart. I starten skal jeg trene litt hva jeg vil i ca fire uker bare for å bli vant til mosjon og aktivitet igjen. Så begynner programmet. Det blir spennende og jeg er klar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)