tirsdag 27. oktober 2015

Grønnsaksrisotto

Etter en dag med omgangssyken, føler jeg meg overaskende bra igjen i dag. Faktisk så bra at jeg klarte å gjennomføre dagens middagsplan, om enn litt sent.

Da jeg ble spurt hva som var favorittmaten min, så begynte jeg å tenke veldig. Jeg er faktisk kjempe glad i "vanlig" husmannskost og norsk mat. "Vanlig mat" trenger absolutt ikke være kjedelig! Hvis man gjør litt ekstra ut av tilbehør, bruker litt forskjellig krydder og drysser litt kjærlighet over, blir den kjedeligste maten plutselig litt mer spennende.

I dag serverte jeg fiskekaker med grønnsaksrisotto.



Siden jeg hadde et veldig mislykket forsøk på å lage hjemmelagede fiskekaker for noen år siden (de hang ikke sammen, det stinka fisk overalt, brukte over tre timer osv...), så kjøper jeg de ferdige. Men grønnsaksrisotto lager jeg fra bunn og det er kjempegodt!



Grønnsaksrisotto (til ca 2 porsjoner)

2 stk gulrot
2 stilk stangselleri
1/5 stk purre
1 lite fedd hvitløk eller hvitløkspulver
1-2 ts karri
4 dl hønsebuljong, ferdigblandet
80 g tørr risottoris
2 ss finhakket persille (til pynt)

Skjær gulrøtter, selleri og purre i terninger. Fres dem raskt i en varm panne med 2 ss utblandet buljong. Legg til side.



Finhakk hvitløk og bland den med karri og resten av buljongen. Ha buljongblandingen i risen og kok til risen er ferdig. Rør hele tiden, den svir seg raskt i bunn! Når risottoen er passe tykk er den ferdig - bare smak deg frem. Bland til slutt inn grønnsakene.




Grønnsaksrisotto er supert som tilbehør til fisk og hvitt kjøtt. Om du ønsker å kun servere risotto, kan du for eksempel blande inn stekt kyllingkjøtt og servere med litt revet parmesan.

Jeg serverte grønnsaksrisottoen med fiskekarbonader og oppskjært agurk


2 kommentarer:

Tusen takk for din kommentar :)