onsdag 30. desember 2015

Et lite livstegn

Ja jeg lever! Har tatt meg skikkelig juleferie og det har vårt så deilig. Spist masse, sovet masse og bare ladet batteriene. Blitt lite matlaging og trening, derfor få innlegg. Har rett og slett ikke hatt mye å blogge om. Men jeg har det bra og jeg gleder meg til nytt år og ny måned.




Desember blir alltid preget av masse godteri, lettvinte løsninger og liten inspirasjon og lyst på kjøkkenet. Sånn er det vertfall med meg. Men når det nærmer seg nyttår og januar, begynner jeg å kjenne på lysten til å lage sunne middager. Middager som ikke er så tunge, men heller noe lett og friskt! Det er så utrolig godt for både magen, sinn og kropp å få i seg litt friskere ting etter julen. Jeg gleder meg til å lage fisk, salater, gode frokoster og smoothies.

Et lite tips til deg som er matlei - kjøp deg en ny kokebok! Det funker som regel for meg. Nå i januar kommer det som regel mange nye kokebøker ut i bokhandlerne - jeg gleder meg veldig til disse to:


SUNNERE LIVSSTIL MED KRISTINE WEBER 

Kristine Weber driver bloggen "Mat til muskler" og har fokus på sunn livsstil med trening, sukkerfritt kosthold og proteinrik mat. Den nyeste boken inneholder både trenings- og kostholdprogram, oppskrifter på middager, smoothies, kaker og alt i mellom. 





GODT FOR MAGEN - MATLGEDE MED lavFODMAP

Julianne Lyngstad er ernæringsfysiolog og IBS-pasient (Irritabel tarm). lavFodmap dietten går ut på å kutte matvarer som har negativ påvirkning på sensitiv mage. I hennes nye bok har hun laget et 6-ukers kostholdprogram man kan følge om man har IBS eller sliter med sensitiv mage. Dette er noe jeg selv har slitt veldig med og har nylig oppdaget lavFodmap-dietten. Kommer til å skrive et eget innlegg om IBS og lavFodmap senere. 




Blir noen justeringer på både trening og kosthold som jeg har begynt med så smått nå, og som begynner for fullt i januar. Selv om mange ikke liker nyttårsforsett og å vente til januar med å begynne på gode vaner, synes jeg likevel det er mye positivt i det. Jeg synes januar er en fin måte å renske ut det gamle og begynne med det nye. Men man bør begynne så smått med det allerede nå, helst før. Da blir ikke overgangen like stor, vanene blir litt enklere å etablere og man er mer fokusert når det nye året kommer. Det er i alle fall min erfaring. Jeg begynte med trening (30på45 - kommer et oppdateringsinnlegg) i desember og veldig fornøyd med det. Kostholdet mitt er egentlig bra og jeg har latt meg selv spise mer godteri nå i jula. Det er et bevisst valg, noe som fører til et bedre forhold til maten. Ved å tenke bevisst på at man skal spise mer godteri enn vanlig i en begrenset periode, eliminerer man den dårlige samvittigheten og det blir lettere å kontrollere inntaket. Jeg spiser meg som regel lei etter noen dager uansett. I januar begynner jeg med lavFODMAP på grunn av IBS. Det skal bli spennende å se resultatene av dette. Roede-kostholdet bevarer jeg fortsatt. Dette er et kosthold jeg liker godt, som passer meg best og som jeg mener er det sunneste for kroppen. LavFODMAP er på grunn av sykdom. Det synes jeg er viktig å presisere. For meg er det ikke en diett, men en kur. 

Håper alle får en fantastisk romjul videre - jeg skal feire nyttår i Oslo med pinnekjøtt som jeg skal lage for første gang!!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)