torsdag 10. desember 2015

Desemberkos med god samvittighet

Desember er en måned proppfull av kos! Man får i seg sukker nesten ubevisst - smaksprøver når man baker, julekaker og godteri på jobb, desserter, alkohol. Det er bare der, og plutselig er det i magen. Sånn er det med meg - jeg kan ha gode intensjoner når jeg tar den ene pepperkaken. Men så VIPS - så var kakeboksen halvtom.

Juletid er en tid man hygger seg litt ekstra. Man gjør litt ut av kveldene med å sette frem marsipan og julekaker, lager en god dessert til middag og forsyner seg litt ekstra av sprøstekt svor. Jeg synes man skal ivareta denne kosen. For meg er mamma sine kaker selve smaken av jul! Det er så mye press på at man skal være tynn, ha flat mage, rekke å trene, gjøre "riktige" valg. Men samtidig forventes det å spise den krumkaka, drikke den rødvinsgløggen, slappe av med familien. Det sier seg jo selv at dette ikke går opp i opp.

Igjen handler det om balanse. Det magiske ordet. Jeg er veldig flink til å fråtse i mat og søtsaker, særlig når det står foran meg. Jeg legger ikke merke til det en gang, og noen ganger åpner jeg en ny sjokolade uten at jeg egentlig har lyst på. Den bare er der. Den er tilgjengelig. Min største prøve i år blir å ikke fråtse. MEN jeg kommer til å kose meg. Jeg synes desember skal være en måned hvor man kan koble litt av, kose seg litt ekstra. Det er jul en gang i året og for meg betyr jul filmkvelder, julemiddager og mammas kaker.




For å balansere det hele ut tror jeg det er viktig å mosjonere litt ekstra. Gå en tur i vinterværet, kjør i gang med en hjemmetrening. Ha noen alternativer til kaker og godteri - skjær opp frukt og knekk nøtter. Bytt ut sukker med sukrin i noen oppskrifter. Du kan fortsatt spise kaker, men da spiser man gjerne litt mindre og man får i seg viktige næringsstoffer som gjerne uteblir hvis ikke.

Camilla, som driver bloggen Fit nok, synes jeg har et veldig godt og sunt syn på dette med desemberkos. Kos deg masse og ikke stress for mye over de ekstra julekaloriene! Bak noen sunne alternativer i tillegg til det usunne og balanser kosthold og trening. Sett litt lavere krav til deg selv akkurat de neste to ukene og vær fornøyd med det du mestrer. Det jeg har lært som er utrolig viktig for selvfølelsen og samvittigheten er å hele tiden prøve å fokusere på det du faktisk har klart, ikke det du ikke mestret.

Prøv å unngå den dårlige samvittigheten i jula. Jula er til for å kose seg! Start dagen med en god frokost, spis frukt og grønt som mellommåltider og gå deg en tur om dagen. Da kan du lett spise krumkaker og riskrem uten å stresse over magefett og kalorier. Og det aller viktigste, om enn noe klisjè - det handler ikke om det du gjør mellom jul og nyttår, men du gjør mellom nyttår og jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for din kommentar :)